Introduktion
Den fuktiga luften dallrade nästan hörbart. Det knäppte i de omgivande, uråldriga träden och han hade glömt att han vadade i träsklandets nästan oljiga vatten. Vani’atan framför honom upptog hela hans sinne. Hennes blick brände rakt igenom honom. Med obevekligt växande hänförelse såg han hur Vani’atan och hennes bröder metodiskt tecknade symboler i luften i en ohyggligt långsam dans. Efter att med blicken följt samma symbol upprepas tio, tjugo kanske trettio gånger tycktes det lilla ljus som fanns i gläntan söka sig till rörelsen, och fylla i den likt en pensel. Plötsligt hördes ljudet av en nästan blöt implosion och en kort förändring av trycket i gläntan. Det tidigare skrumpna växtliknande ägget Vani’atan höll tycktes i detsamma fyllas med något…
När de senare vandrade längs med bergskammen mot Ibaeros högg det till i hans hjärta då han insåg att han bara var en främling, en kort vindpust, en plötsligt passerande främmande doft. Han sneglade mot Vani’atan som sorgelöst kivades med sina bröder utan oro för stupet nedanför dem, utan krav på att prestera. Samtidigt, när han blickade ned mot den fjärran viken såg han de många fartygen, röken och ljusen från Luberos-kolonin, som börjat äta sig in på den förhärskande djungeln. Hans blick vandrade tillbaka till de många äggen som dinglade från Vani’atans bälte, och han insåg med ens att det fanns medlemmar i Huset som skulle vara mycket intresserade av att veta mer om dessa…
Luberos arv
Luberos arv är en kampanj som handlar om möten mellan två starka, annorlunda men av ödet sammanflätade kulturer: Ebhron i sin storhets dagar och den mystiska alvklanen Nie’nidor. Mötet sker på den stora, fuktiga och skogsbeklädda ön Luberos, som i sig bär på många hemligheter och starka urkrafter. Mötet innebär inte bara en kulturell maktkamp utan också känsloladdade möten mellan kampanjens rollpersoner. Kampanjen spelas över en vecka men historien spänner över mer än en människogeneration i speltid.
Kampanjdata
Datum: en vecka i juni eller första veckan juli
Preliminära spelare: Marco, Petter, Fredrik, Niklas, Alex, Paul
Värld: Mundana, mer än tusen år innan den normala nutiden
Regler: Eon IV
Tema
Temat på kampanjen har ett par viktiga element:
- Kärlek: Rollpersonernas fokus ska ligga i relationer, längtan, önskningar, åtrå, fiendeskap och tragedi. Samma ingredienser som Romeo och Julia eller Othello.
- Konflikt mellan kulturer: klassisk problematik med inspiration från vår tids kolonisering. Mötet mellan två helt olika folk och maktkampen som kommer ur det. Polarisering.
- Tidsperspektiv: Alverna lever mycket länge, och Ibaeros har levt utan yttre kontakt under mycket lång tid. Ebhroniterna är del av ett samhälle där den enskilda människan och dess liv är obetydligt.
- Mystik: Något är konstigt med Luberos. Något är skevt med Ordens logik. Något är udda med Ibaeros. Något är sällsamt med Luberos flora och fauna. En gnutta weird, helt enkelt.
Rollpersoner
Vi har förut spelat culture gaming där alla (nåja) RPer tillhör en främmande kultur och de andra folken är ”de konstiga” Vi har testat i NX att spela två uppsättningar karaktärer på varsin sida av samhället fast i helt olika scener. Jag tänkte att vi kan pröva något annat: att hälften av RPna tillhör ena sidan, andra hälften tillhör andra. Då blir kulturkrockarna och relationerna något som utspelas mitt i gruppen. Samtidigt är det en risk att alla RP snabbt förenas och glömmer vart de kommer från. Så tanken är att vi i valda scener spelar bara den ena eller andra sidan – hos alverna eller hos människorna. De spelare som har en RP från andra sidan tar istället en egen utvald statist, som är deras RPs motpol. Människospelaren kanske gestaltar den konservative gamle alvledaren som inte ser människor som annat än kortlivade parasiter.
Enligt denna logik hoppas jag att vi åtminstone kan ha en manlig alv, en kvinnlig alv, en människoman och en människokvinna. Några av dessa bör redan ha nära relationer med varandra från början.
Alvrollerna
RPna bland alverna tillhör de yngre och oförstörda. Deras liv bjuder på mycket lite fara, och tack vare de många själaväxterna som förser dem med föda och lyckorök har de inget att oroa sig. Istället spenderar de dagarna med att utforska ön eller hjälpa släkten väcka själaäggen genom olika ceremonier och ritualer. De lever i en stark gemenskap, där alla känner alla, alla delar med varandra, där alla räknas som släktingar. När Ebhroniterna anländer i sina skepp ser alvrollerna detta som något fantastiskt, en möjlighet att nå utanför ön, att lära sig mer om det främmande. Under kampanjens gång kommer alvrollerna inte åldras nämnvärt, och kommer att kämpa med att förstå det mänskliga perspektivet.
Människorollerna
Männniskorollerna börjar som tonåringar men slutar förmodligen som åldringar. De tillhör, per definition, särskilt utvalda som är på Luberos för att lägga grunden till en framgångsrik koloni. Hela Ebhrons system är en stark meritokrati där alla kämpar för att visa sin duglighet, och vet att de när som helst kan petas ned av en broder eller syster. De har alla lämnat sina biologiska familjer för att leva med sina hus, de avdelningar av Ebhrons styrande ordnar som slipar sin förmåga i olika specialiserade områden. De är välutbildade och är på Luberos för att utöka Ebhrons rike, handel och kunskap. De anser sig tillhöra en upplyst klass där alla är inkluderade och alla kan vinna. Samtidigt är de del i ett stort maskineri med brutal intern politik. Människorollerna har förmodligen en analytisk inställning till Luberos, men kommer ha många chanser att förföras av den alviska livsstilen, av det främmande och underliga, av gemenskapen.
En post-futuristisk värld med biologiska drag. En främmande värld, men med samma eviga mänskliga draman och problem.
Kampanjbeskrivning
Grisodling i cyberpunk. Ett par syskon eller barndomsvänner lever det hårda livet som pivs, gatubarn, på São Paulos gator, en stad där high-tech blandas friskt med low-tech. De äger inte mycket men de hankar sig fram. Stämningen är mörk men med många inslag av svart humor. Det är inte bara droger, våld och sex utan också vänskap, djungelns lag, lojalitet, etc. Men en dag händer något som vänder tillvaron upp-och-ned och driver karaktärerna på flykt ut i staden. Det blir att överleva på gatan, kosta vad det kosta vill. Det handlar om att undvika, och om att beveka.
Spelarna tar rollerna av ett sammansvetsat gäng pivs, men de tar också då och då rollen av dekadenterna - en samling otydliga varelser i sociala elitens yttersta topp. Vad är den röda tråden som binder dem samman?
Det frustande metroplexet
São Paulo, centralort i landet med samma namn (utbruten från Brasilien i ett av Europas globalpolitiska spel). En stad som trots sin misär alltid varit den skötsamma storebrodern till Rio, staden där kunskap, planering och pengar faktiskt spelar roll. Många stora lärosäten finns i staden, och här bedriver ett otal globala megakorporationer forskning och utveckling. Framförallt inom biologiska industrier…
São Paulo ligger på en enorm uppsvälld platå, omgiven av bergig ödemark på de flesta håll. Staden har växt till alla sina naturliga gränser, men den enorma ytan har gjort att stadens bebyggelse relativt låg – runt 10 våningar bortsett från stadskärnan och ett par företagscenter.
Metroplexet är uppdelat i ett antal prefekturer, men i praktiken är uppdelningen baserad på vilka gäng som kontrollerar vilken favela – slumområden. De flesta favelor kontrolleras av ett, eller i ett fåtal fall flera, gäng. Gängen tar gradvis över all verksamhet i distrikten. Gängen samarbetar i löst sammanhållna allianser, som endast aktiveras på allvar om staten gör större utrensningsaktioner.
På systemets sida finns det också gott om fraktioner. Statspolisen är mycket manstark men också korrumperad. Elit-poliserna, snarast elitsoldater, är mycket farliga men ser det hela som ett pågående krig. Givetvis håller sig alla större korporationer med egna säkerhetsstyrkor. Sist, men absolut inte minst, så finns EuroCore – Europas teknologistinna elitstyrkor.
Response code is 403
Mörk snö är ett kort scenario där 2060 års London, sedan länge fast i diktatorn St. Johs hårda nypor, drabbas av ett underligt väderfenomen. Samtidigt dras stadens Turingagenter, evigt motarbetade av den lokala polismakten, in i ett rutinfall som inte är så enkelt som det verkar… I takt med att London sugs in i en spiral av död, snö och förtryck inser Turingagenterna att de är de enda som kan stoppa Storasyster…
Att det började falla snö var inget jävla under. Engelskt väder var inte vad det brukade vara. Att snön var mörk – smog någon? Att det snöade i juli – en aningen… ”peculiar”, kanske. Men, som sagt. Om det snöar i London måste St. John ha tillåtit det – något annat vore otänkbart.
London 2060 är i de flesta européers ögon en smutsig rest som satt sig i svalget på den europeiska själen. Det är kontinentens sorgebarn, ett land som konsekvent valt att gå sin egen väg, om det så betyder att gå alldeles medeltida. Blightlands dödade den engelska landsbygden – nu endast synlig på St. John-posters – och folket flydde in till städerna. Segregation, arbetslöshet och fattigdom innebar kravaller – och kravaller innebar starkare polismakt. Gissa vad som hände sedan? Mer kravaller.
St. John utlyste ett undantagstillstånd som inte släppt ännu. Stora delar av Londons stadsdelar är inmurade – för att hålla folk inne. Utegångsförbud är standard. Stadens polismakt, det tidigare så välrenommerade MetPol, har växt likt en cancerböld och helt tagit över staden. St. John tolererar inga oroligheter i ”Imperiets” pärla.
Motvilligt deltar Storbritannien i vissa internationella förbund – mest för att upprätthålla illusionen av att man är en världsspelare. Interpol är ett av dem, men den så europeiskt polerade internationella polisorganisationen kallar Londonkontoret för ”Kolgruvan”, med viss rätta. Dit skickas de agenter som misskött sig eller måste hållas utanför bild. I London lägger Interpol inga större resurser – de vet att MetPol kommer att motarbeta dem i vad än de företar sig. Anledningen är förstås att Interpols ledning inte direkt gör en hemlighet av att de helst ser St. John avsatt. Ett dödläge, minst sagt.
Tiden tycks ha stannat i London, eller gått bakåt. När resten av världen gått alldeles kolfiber, crysteel och spegelglas så har London valt att investera mer i betong och tegel. Här försöker man fortfarande krama ur bensin ur oljan från sinande borrplattformar. Här är Nätet övervakat och mobilerna är av tidigare års modell. Tåg – vanligt rälsbundet sådant, mind you – anses vara den bästa form av transport. Och ja, visst eldar man i de uråldriga kolkraftverken – St. John tycks sätta stort värde på att helt slå europeiska CO2-börsen ur balans.
Statister
Statister
Vinden piskade över hedarna och slet i tälten så att lågorna från brasan än krympte till en glöd, än rusade upp mot taket. Ihana Utjaka var säker på sin sak. Utströdd i hennes jurta låg bevisen. I knäet höll hon den sällsynta vithjortens pläd, som bar samma märken i nacken som den nyfödde, nu skrikandes i kapp med vinden i hövdingatältet. Det var de fyrkluvna hovarna som spådde om stor lycka – eller olycka. Trälen som khanen dräpt för en lyckosam födsel hade inte dött trots två hugg över nacken. Sonen skulle bära samma styrka, om inte mer. Hjordbefälet hade siktat hela sju bestigningar under samma kväll vilket talade sitt tydliga språk. Andra tecken talade för plötslig förändring, för stammens resning. Andra familjer hade rapporterat liknande tecken för sina nyfödda eller väntade.
Men hon oroades också. Än kunde hon inte hoppas på att Enaren, Tarbatai, var återfödd. Alltför många järtecken återstod att tolka – men vare sig det var Tarbatai, eller en ättling av liknande blod och själsstyrka, skulle det vara ett tudelat svärd. Raunafolkets rykte skulle återupprättas, men hur många osaliga själar av raunablod eller fiendeblod skulle tvingas dansa i eviga vinden? Hur skulle klanen överleva att Tarbatai gestaltats inte i khanens förstfödde, utan i andra sonen? Hur många vänskapsband skulle knäckas i takt med rikedomarna? Hur många heliga lagar skulle brytas i högmod? Tarbatais förbannelse var sann, då som nu som i all evinnerlig tid. Vinst föder makt föder förlust. Allt utom vinden är förgänglig.
Utjaka visste vad som måste göras. Det fanns mått och steg för att hålla sig väl med gudarna. Hennes roll skulle bli att vaka över den nyfödde, se till att rätt personer finns i hans närhet. Hon önskar hon bara kunde berätta profetian, för khanen eller hans son när han blivit äldre. Att slippa ansvaret. Men det vore att bryta hela stammens gudagunst för all evighet. Man kan inte leka med gudarnas insikt. Således fanns det bara en utväg. Hon lyfte den krökta kniven från golvet, fortfarande blodig från trälen, och förde in den i munnen. Hon skulle offra sin tunga till gudarna. Det skulle garantera hennes tystnad, och beveka gudarna att föra den nyfödde till insikt – innan det är för sent.
Om kampanjen
Yerlog är en kampanj i Eons värld Mundana. Kampanjen är en klassisk långkörare, en klassisk dramatisk kurva från enkel barndom till världsomkastande epik. Spelarna tar rollen av några unga och lovande individer i en raunastam, vars järtecken och profetior alla pekar mot stordåd. Slätterna har vaknat, och rollpersonerna mitt i denna storm. Kampanjen består av ett antal akter, där varje akt är en ”fisktank”, en sandlåda för rollpersonerna att röra sig i. De kan kämpa om makt eller spendera kvällarna med att spela stenekrig och samtala över elden. Mer ”vad gör ni idag” än ”ni gör det här”. Om rollpersonerna gör allt rätt finns det inget som kan stoppa dem och raunerna i sin ritt över Mundana.
Kampanjen är mycket inspirerad av allt mongoliskt, men också grekisk mytologi, Alexander den Store, antikens krigsberättelser, vikingasagor, etc. Det är en studie i öde, makt och dess offer. Kampanjen är också ”culture gaming”, försöket att få fram en distinkt känsla av en fjärran tid, med annorlunda moral, heder, språk och värld. Glöm allt du vet om vanlig fantasy, Eon och Mundana, i Yerlog vänds allt sådant upp-och-ner.
Följande verk kan ses som inspiration till kampanjen, även om långt ifrån allt användes till den.
Filmer
- Alexander
- Attila
- Korpen flyger
- Troja
- Boudica (Warrior Queen)
- Mongol
- 300
- Rome (TV-serie)
- Diverse asiatiska filmer (’Musa – Öknens prinsessa’, ‘Warriors of heaven and earth’, ‘Kejsaren och mördaren’, ‘The fall of Otrar’, ‘Hero’, ‘Crouching tiger, hidden dragon’, ‘Resan till Xia-dynastin’)
Böcker
- Alla böcker om Djinghis Khan
- Alla böcker om Timur Lenk
- Antika historieskrivare
- Hildinger, Erik – ‘Warriors of the steppe – A military history of Central Asia 500 B.C. to 1700 A.D.’
Rollspelsmoduler
- Vampire Dark Ages: Wind from the East
Response code is 403
Det är fullt krig, ett pågående helvete. En klassiskt varierad grupp bestående av allt från bistra veteraner till idealistiska nybörjare får ett specialuppdrag – att ta sig till en isolerad utpost, där de skall hitta eller försvara något viktigt. För att lyckas med försvaret måste de inte bara bygga upp sin bas utan också utöva ledarskap över de få tilldelade styrkorna, hålla sig väl med lokalbefolkningen samt ev. ytterligare allierad (pionjäraktigt). De får göra många moraliska överväganden – följa uppdraget kontra att rädda liv och slitningar inom gruppen på grund av skilda mål och den militära hierarkin är att vänta.
Kampanjen lånar mycket dramaturgi från krigsfilmer, exempelvis filmer som The Bunker, Saving Private Ryan och Starship Troopers. Har också inspirerats mycket från StarCraft, Mutant Chronicles-världen och diverse fan fiction relaterad till dessa.
Utposten är en systemlös kampanj som utspelar sig samma värld som dataspelen Starcraft och Starcraft Ghost. Det är en värld som påminner om både Starship Troopers, Aliens och Mutant Chronicles, där den utomjordiska rasen zergs just invaderat de isolerade mänskliga rymdkolonierna, långt från Jorden. Det ryktas även om en tredje utomjordisk ras, protosserna, som ser sig som universums väktare.
Utposten är inte avsett att vara grottkräl i rymden, utan en karaktärsbetonad odyssé genom ett framtida krig. Kampanjen inleder med klassiska klichéer för att sluta i djupaste skräck, en väg kantad av svart humor och bisarra möten, allt mot bakgrunden av det totala förintelsekriget, apokalypsen. Krigsstämningen är tongivande i hela kampanjen och följer samma mönster som den stora mängden av krigsfilmer och krigsserier som producerats om bland annat Andra världskriget och Vietnamkriget. Karaktärernas hanterande av den militära hierarkin och de moraliska dilemman de ställs inför är central.
Kampanjen lämpar sig för en spelgrupp av normal storlek med god spelvana, som föredrar rollgestaltning snarare än regler samt har en hyfsad kunskap om genren (se listan på inspirationskällor för att få en uppfattning om vad man bör känna till). Det är dock lätt att spela kampanjen som en ren actionkampanj, även om spelledaren själv får skaffa fram lämpliga spelvärden.
Kampanjen saknar regler för att vara anpassningsbar till önskat regelsystem. Lämpliga regelsystem är actionbetonande system som inte lägger sig i normalt karaktärsspel, men som kan skapa spänning i stridsmoment. Vilka regler som helst går dock bra att använda om man så vill.
Hela kampanjen är ganska strukturlös och även om många moment bör styras ordenligt av spelledaren för att få rätt effekt är utformningen fri. Kampanjen beskrivs som en uppsättning platser, personer och scener, vars ordning ofta men inte alltid är bestämd.
Inspirationskällor
Om man behöver inspiration, vill få en känsla för kampanjen eller ta en titt på vad som inspirerade författaren finns följande större, men ej uttömmande, lista:
Filmer och tv-serier
Dataspel
Uppdraget
Operation Neptune: En grupp skickliga marines har sammankallats, Kompani LXXIVe, Stridsgrupp Delta. Dessutom har man kallat in en ghost och en forskare. Deras uppdrag är att gå in bakom fiendens linjer till en särskild utpost och inta den. Därefter skall de försvara utposten – framförallt en bunker – till sista man. Ingen utomstående skall tillåtas tillträde till bunkern. Civilbefolkningen skall dödas om de är i vägen. De kan vänta sig motstånd från Korhals söner, zergs och ”en eventuell tredje part”. ”Lita inte på någon”. De måste hålla utposten tills dess att Konfederationen satt igång en offensiv mot området och kan skicka förstärkningar. De skall dessutom se till att de inbäddade forskarna får fria händer att jobba i bunkern – det är oklart vad de ska göra.
Eftersom utposten ligger i fientligt territorium – närmare bestämt Korhalkontrollerade områden (och bitvis zerginfesterade områden) kommer gruppen att landsättas strax bakom fronten för att där ta sig landvägen till utposten. I början kan de utnyttja Konfederationens styrkor för att ta sig till utkanten av Konfederationens område, men därefter är de på egen hand. De kan antingen gå undercover eller smyga sig genom terrängen. Totala restiden väntas vara några veckor. (Tidigare insatsgrupper har flugits in till utposten men skjutits ner).
Uppdragets målkoordinat är extremt hemligt. Inga av de vanliga soldaterna får reda på den exakta koordinaten, bara i vaga ordalag. Befälet, ghosten och forskarna får reda på koordinaten men har som order att dö innan de berättar den för någon utomstående. Nedan är den karta som har visats för befälet, ghosten och forskarna. Trianglar anger arméer, linjer anger frontsträckor, oregelbundna former är städer och fyrkanter är baser/bosättningar. Zerg är markerade i grönt, Terrans i rött och Korhals söner i gult:
En ny utredningsgrupp skapas under Kartellens Byrå för Externa Undersökningar och genast får de, hunsade av sin chef, ta hand om flera rutinfall, som snart visar sig ha kopplingar med både varandra och med mycket mörkare hemligheter. Till råga på allt ska den varierade samlingen kriminalare lyckas hålla sams.
Ett par luttrade utredare sammankallas motvilligt under Kartellens fana för att utreda ett, till synes, rutinärende. En diplomat av lägre rang har hittats död och praxis bjuder att utredningen sköts under neutrala förhållanden, det vill säga av en utredningsgrupp med representanter från olika korporationer. Det är upplagt för besvär. Utredarna skall inte bara komma överens, de skall också nysta i det rotverk av smutsiga intriger som snart visas klättra likt ogräs långt upp mot Lunas gråmelerade himmel. De inser att ingen är oskyldig i denna affär, allra minst de själva.
Plot (spoiler)
Allting börjar med en ytterst hemlig sammanslutning inom Kartellen som kallar sig självt ”Rådet”. Rådet består av högt uppsatta Kartelldiplomater och –chefer, en från varje korporationsdelegation, som rekryterats till de Mörka apostlarna som kättare av första klass. De har länge bidragit med vital information om korporationerna och Kartellens verksamhet, tack vare ett nätverk av ovetande informatörer, men nu har man börjat förbereda för en plan som i längden syftar till att göra Kartellen till Mörkrets instrument – en ironi som ligger helt i linje med den Mörka symmetrin.
Deras plan är att omsorgsfullt lägga ett spår av brott som lydigt skall följas av ett antal av kartellen utsedda neutrala utredare. Dessa är tänkta att uppdaga en kultistverksamhet som styrs ända från Brödraskapets utsände och chefen för Kartellens mäktiga byrå för interna utredningar. Allt med syftet att störta denne och låta Rådet ta över. Men en oplanerad sak händer – de övriga i rådet får plötsligt tecken på att Cybertronicrepresentanten just är i färd att berätta allt om dem för Cybertronic. De tvingas mörda denne omgående, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort. Avhopparen hann dessutom ta kontakt med flera av rådets informatörer och råda dem att säkra informationen och förbereda sig på avhopp. Rådet tvingas iscensätta sin plan något i förtid, samtidigt som de har mycket brått att tysta alla de som avhopparen hunnit varna.
Kommer utredarna att svälja betet och bli de som spikar igen kistan för Kartellen? Eller kommer de att syna korten och försöka avslöja Rådet, trots motarbetning från alla sidor? Till råga på allt har alla utredarna egna motiv och målsättningar som inte alls överensstämmer, och Luna visar sina mörkaste sidor där den som inte vågar ta risker är dömd att förlora.
En grupp magiker från Kabalaordens akademi i Chadarians Hopp sänds ut för att undersöka diverse mystiska tidsrelaterade fenomen som rapporterats i en liten by i norra Asharien. Väl där hittar de en kristall som när den rubbas skapar en paradoxal tidsstorm som flyttar magikerna ur tid och rum i en desperat jakt att hitta tillbaka till sin rätta tid, samtidigt som paradoxala samband tycks växa som svampar ur jorden.
Detta äventyr bygger på den mystiska platsen Tidens katarakt i Legender & Hemligheter. Det är en studie i hur tidsresor kan te sig i en mindre rollspelskampanj, och hur man kan experimentera med självuppfyllande plottar. Kampanjen spelades på ganska kort tid och var i övrigt ganska ”primitiv”, men dess relativt komplicerade plot gör att den trots allt platsar här på Kampanj.
Synopsis
Äventyrarna får i uppdrag att åka till byn Brunvik vid Kopparån, ett av biflödena till Tarfloden som i sin tur bildar Järnforsen i Asharien. Man har där upptäckt underliga fenomen, främst att byborna tycks åldras mycket snabbt till utseendet men inte till kroppen. Man kan se gamla män som glatt hugger träd utan svårigheter.
Äventyrarna får ta sig norrut för att undersöka Kopparåns källor. De får konkurrens av en större grupp giriga hyrsvärd, bland många andra.
Slutligen finner de en källa långt norrut som består av en mindre, skålformad sjö som tycks få sitt vatten från klipporna i närheten. Man finner så småningom en sprickor och slutligen en nedgång till ett grottsystem. Efter att klättrat genom diverse naturliga grottor finner de uråldriga uthuggna grottor, med dörröppningar som bara är 1,5 m höga. De blir även överfallna av några Vrakher som flyttat in i grottorna.
Äventyrarna finner i slutet av grottsystemet en underjordisk sjö, som är mystiskt upplyst underifrån. Samtidigt som de undersöker den kalla sjön närmre börjar de påverkas av mystiska tidsfluktuationer och känner starka magiska fält. De drabbas av uppsnabbad eller nedsaktad tid, av spontana portaler och teleporteringar, av plötslig åldring och föryngring. I sjön finner de en undervattensgång som leder till en bakre grotta, vars väggar är klädda av brunaktiga kristaller som ger ett visst sken. I mitten av den cylindriska grottan står en 5 meter hög kristallpelare (1m diameter). Där inne påverkas äventyrarna mycket ofta av tidsfluktuationerna och situationen blir mycket förvirrad. Sedan skickas alla plötsligt ut på en tidsresa.
Magiteori
Naturliga källor av magi har starkt koncentrerade flöden av sina respektive filament. Detta gör att den enorma mängd av slumpmässiga ”krockar” mellan filamenten ibland ger upphov till naturligt ”vävna” magiska effekter. Detta sker helt utan ordning. Ju närmre källan desto större är risken att råka ut för dylika händelser. Detta är en sorts naturlig dissipation för att utjämna energinivåerna.
Dessa filamentskoncentrationer gör även att kongelat ”fälls ut” spontant till jordeplanet. Detta gör att man ofta finner fria, men även bundna kongelat i den magiska källans närområde. De bundna kongelaten kan exempelvis ta formen av kristaller, och dessa kan ofta lagra en mycket stor mängd kongelat. Detta är samtidigt ett livsfarligt tillstånd, då en kedjereaktion kan startas bland alla dessa kongelat och orsaka en magisk explosion i form av en enorm mängd okontrollerade dissipationer. Konsekvenserna av detta är mycket oförutsägbara.
Tidsreseteorier
En själ kan bara befinna sig i en tid samtidigt. Detta gör genast klart att man inte kan träffa sig själv. Åker man framåt i tiden så kommer man inte kunna finna sig själv eftersom man tidigare just försvann från den tiden och aldrig återfanns. Åker man bakåt i tiden kommer man inte kunna träffa sig själv eftersom ”denne” då försvinner i samma ögonblick som man själv kommer till tiden.
Alla själar har en egentid som är oskiljbar från själen. Dessutom finns det en normaltid, och det är den tid som är själens egentliga plats i rymdtiden. Man kan ändra egentiden så att den skiljer sig från normaltiden, men då kommer egentiden alltid att sträva efter att återvända.
Detta innebär att man aldrig permanent kan befinna sig i fel tid, men man vet inte hur länge den maximala tiden är. Man kan tänka sig att det finns ett elastiskt band mellan egentiden och normaltiden. För att kunna beskriva tidsteorierna behöver vi här introducera ett exempel, så vi låter vår kronotropiker Karahar sköta exemplifierandet. Om vi kontrollerat låter Karahar resa 5000 år tillbaka i tiden kan vi se att det elastiska bandet skulle bli mycket spänt och Karahar skulle förmodligen inte kunna stanna särskilt länge alls i den nya tiden innan han drogs tillbaka till sin normaltid.
Det finns dock ytterligare en regel, som säger att varje fästpunkt i tiden gör återresan mycket mer komplicerad. Det innebär att om vi låter Karahar resa först 5000 år tillbaka i tiden, sedan framåt 8 år, sedan bakåt 136 år, sedan framåt 789 år, etc. Detta gör att det elastiska bandet förlorar sin effekt och slår knut på sig självt. Normaltiden tappas bort, och det är främst den sista tidsresan som ger någon effekt. Var den sista tidsresan lång kommer Karahar snabbt dras tillbaka till den förra tiden, men där måste han i sin tur vänta på att dras tillbaka till nästa fästpunkt, etc.
Vi måste även tillägga till detta att tidsresor kan vara mycket kaotiska. När man väver en korrekt tidsreseeffekt kan och bara reser till ett ställe kan man med ganska stor sannolikhet vänta sig att ganska snabbt återvända till normaltiden. Men påverkas ens tid av mer slumpmässiga faktorer, som naturliga källor, kan resultatet bli mycket kaotiskt. Det går faktiskt till så att när man påverkas av en spontan tidsresa gör man först en mycket kort men mycket lång tidsresa (alltså mycket långt bort på mycket kort tid). Denna är så snabb att man inte märker av den, och sedan kommer resorna att bli kortare och kortare avstånd men under längre och längre tidsperioder. Detta innebär att perioderna mellan tidshoppen blir längre och längre, samtidigt som man ”vandrar” tillbaka till sin egentid. Man har mycket liten förmåga att påverka resan tillbaka, och den totala tidsmängden innan man återvänder till normaltiden beror helt på styrkan i det som orsakade den första tidsresan. Till detta skall man lägga en stor slumpfaktor som gör det i praktiken mycket svårt att förutsäga och räkna på.
De spontana tidsresorna uppstår vid mycket kraftiga dissipationer. Små dissipationer ger bara upphov till exempelvis plötslig föråldringar. Vid stora ritualer kan tillräckligt med filament dissipera för att orsaka en tidsresa, men dess totala tidsåtgång är kanske inte mer än någon mansålder. Vid naturliga källor kan den totala tidsåtgången bli flera tusen år eller mer. Detta överlever inte en människa.
Det finns även vissa tidsmässiga barriärer som man inte utrett orsaken till. Exempelvis är det extra svårt att passera eongränserna vart 10000:e år. Det är även extra svårt att landa i ens egna forntid, eftersom det kräver extra energi att stöta bort ens ”själskopia” som redan finns i den tiden (vilket är en kraftig förenkling).
Bakgrundsstory
Runt 500 år efter den förra peripetin (cirka 6500 f.D) grundade Drezindvärgarna fästen Methras-Renk-Drezin väster om Mitheraskogen. Detta var ett litet fäste som tog upp forskningen där Khian-Renk-Drezin tvingades avsluta sin (efter att Förbannelsen förstörde fästet). Det beboddes bara av kanske 20000-30000 dvärgar, men ett stort antal var undergörare. Dessa forskade på magins alla plan, och dvärgarna var särskilt intresserade av högmagiska platser. Dessvärre var ofta dessa platser väl bevakade som olika ceremoniella områden av diverse riken eller folk, eller så var områdena allt för farliga att vistas i.
I vilket fall fann man runt år 1000 en högmagisk plats för kronotropin i Tarmassivet. Området kontrollerades formellt av alvstaten Sunari, men de hade inte upptäckt området. Dvärgarna sände flertalet små expeditioner i största hemlighet, där de grävde ut ett mindre naturligt grottsystem som redan fanns på platsen. Men de drabbades hårt av den starkt högmagiska platsens magiska fluktuationer och tycktes ge upp och påbörjade en inneslutning av området, då de plötsligt ändrade sig och upprättande en mycket stark magisk sköld över källan, som var mycket ansträngande att upprätthålla. Sedan byggde de i all hast en mindre kronotropisk monolit för att kunna leda den naturliga magin. De förberedde sig på att företa en lång tidsresa men handlade i all hast, och vid experimentet frigjordes den kronotropiska energin och skapade en mycket stor magisk kedjedissipation vilket tillintetgjorde dvärgarnas alla försök att använda området. Platsen rasade delvis samman av den magiska urladdningen.
Äventyrarnas story
De åker tillbaka 15000 år i tiden. Stannar lite här och där i tiden innan de kommer till den tidpunkt då Drezindvärgarna just gett upp hoppet om att kunna ha det högmagiska området till något. De måste övertyga dvärgarna om att dessa skall ta platsen i bruk. De kan locka dvärgarna med att de kan åka tillbaka till innan förra mörkret eller dylikt, och att äventyrarnas existens i den tiden är beviset för att platsen kommer att fungera.
Men Drezindvärgarna erkänner att de inte har en aning om hur de skall kunna styra det kronotropiska flödet. De behöver kunskap, och kanske föremål som kan hjälpa dem, men de har inte det. Sedan teleporteras äventyrarna vidare till Danarths kronokrater. Där måste de ta sig till Dubaral, till rikets hjärta, för att kunna hämta nödvändiga föremål och sedan teleportera sig tillbaka m.h.a. det högmagiska området till dvärgatiden för att kunna genomföra resan. Dubarals monolit är inte tillräckligt kraftfull för att teleportera dem så långa tidsavstånd.
Äventyrarna återvänder till dvärgarna och ger till dem böcker och artefakter. Dvärgarna bygger skyndsamt upp en monolit för att leda kraften och inleder sedan experimentet för att skicka tillbaka äventyrarna. Dessa ser dock hur de magiska krafterna lösgörs för tidigt, och orsakar en magisk urladdning. De hinner precis se hur området förstörs av urladdningen innan de försvinner. De kommer då till cirka 20 år efter normaltid, där de får smaka på den nya peripetin, innan de återvänder till normaltiden.
- Vani’atan
Vani’atan (Niklas) Vani’atan (purpuröga) är särskilt begåvad i att väcka Arvet och har tack vare detta fått en framskjuten plats i samhället som en av Kretsens betrodda. Närhelst hon inte utför de sysslor som samhället kräver så spenderar hon en … Läs mer →
- Dobax
Dobax (Fredrik) Dobax är en 17 årig taup, med en ovanlig begåvning för språk. Han är självsäker, på gränsen till arrogant och alltid mycket formell. Han är född på Luberos och son till den framstående Akoia, men har tillbringat nästan … Läs mer →
- Parda
Parda Prmetsielior (Paul) Parda är en ebhronitisk artonåring, upptagen i Handelsorden, och med en sällsynt förmåga att förnimma människor och andra varelsers känslouttryck. Hon har en uppenbar fascination för vackra ting och varelser och närmast dras till dem som en … Läs mer →
- Szakar
Szakar Syfitolor (Petter) Szakar är en cirefalisk ung man som nyligen blivit en del av den Ebhronitiska kulturen och är en medlem av krigarordern och hus Syfitol. Szakar har alltjämt en stark koppling till sin riktiga familj och inte fullt … Läs mer →
- Karaktärerna i Ecos Favela
Karaktärerna i Ecos Favela är dels två uppsättningar – pivsen och dekadenterna. Pivsen är huvudkaraktärerna, medan dekadenterna är vagare, otydliga – reflektioner i det en förvrängd spegel någonstans i lustiga huset. För att läsa om hur karaktärerna skapas, se Karaktärsgenerering. Pivsen … Läs mer →
- Dr Thomas Rex
Maktposition: VP of Vision, UMB Känd för: Uppfunnit stamcellsspa Modifikation: Delat sinne med sin hund. Eller? Defekt: Ingen cellulär återväxt överhuvudtaget Rädsla: Att inte kunna skilja på verklighet och overklighet Baby: Ta hand om sina kroppar Hunden Dr Rex delar … Läs mer →
- I
Maktposition: Dotter till chefen för Canisang. Känd för: Änglamodell Modifikation: Änglavingar samt gloria Defekt: Kan bara äta blod Rädsla: Att upptäckas som syndare Baby: Försvunnen syster sedan länge, söker varje dag och vill inte hitta henne död
- Blümchen
Maktposition: Dotter till guvernören av Sao Paulo Känd för: Sugit av Geoffrey Farrings Modifikation: Hårlös och kritvit, arisk perfektion, skulpterad Defekt: Barnsliga känslostormar Rädsla: Tappa faderns gunst Baby: Driver hemlig nazistisk rörelse
- Vidhyallh Saison
Maktposition: Rådgivare till välgörenhetsorganisationen St. Care, med ett nätverk av favelakliniker. Känd för: Självmordskonst Modifikation: Cerebralinterface Defekt: Ser övernaturliga hallucinationer relaterade till att dö, ex. andras dödsögonblick. Rädsla: Att avslöja sin dödsrädsla Baby: Återupplivningsteamet, lett av Dr Kreutze, som Vidhyallh alltid … Läs mer →
- Ghost
En 18-årig drugrunner och kurir med kuslig förmåga att slinka undan, ofta genom kloakerna. Är dock lite av en outsider, tillsammans med sin familj, och tenderar bli överbeskyddande över kvinnor och barn, kanske sedan hans lillasyster dödades i en olycka. … Läs mer →
- Impa
En av favelans moddare (tekniker), och den enda som förstår sig på robotar, trots sina 17 år. Har dock mentala problem som han självmedicinerar – ger ofta intryck av att vara drogad på ett eller annat sätt. Hetsig till attityden. … Läs mer →
- Lupe
Var i yngre ålder en av gängets ”dolls” – en upphittad leksak. Är nu, nitton år gammal, en kvinnlig sergeant i gänget, lite äldre, favorit bland några av gängets ledare. Tycks inte ha något emot förnedring men kan vara mycket … Läs mer →
- Chudo
En erfaren manlig hallick, lite över 20, med stark beskyddarinstinkt men som också inte tvekar att sälja vem som helst, även sin syster. En opportunist med stundtals våldsamt temperament. Konverterat till islam. Växte upp på gatan och har lärt sig … Läs mer →
- Valthian Randarian
En härjad och bitter krigshjälte med erfarenhet från kriget med Drunok och kolonin Lomaro. Är andre man i krigsregementet Corer Fexiores och har mannarnas fulla lojalitet. Hans familj bär på en svår tragedi, något som bara spär på hans sinnelag. … Läs mer →
- Marius Fortunatis
En rik äventyrare, före detta imperator navale och direktör över CCA:s postverksamhet. Mycket känd bland folket för sina äventyr och mycket uppskattad av samma anledning. Är inne på sin tredje fru och sägs vara Zhaya Temiranz älskare. 39 år, från Jarum, … Läs mer →
- Lukas Hymeris
Lukas Hymeris var en person som från födseln hade stjärnorna emot sig. Livet borde vara enkelt när man föds in i en välrenommerad överklassfamilj med pengar, makt och inflytande. Han hade förbannats med en uttråkad moder som inte klarade av … Läs mer →
- Jarim Lascaris
Rådsherre över staden Erat Medlem i Blå sällskapet, studerade samtidigt som Felix, Darrian,Marius och Valthian Den akademiskt mest framgångsrike, och har aldrig lämnat de domänerna Tror på ett upplyst kejsardöme där de lärda styr byråkratin
- Felix Agrippa Quintillis
En viril men äldre skintorr herre över de 60. Han har varit med i det politiska spelet länge – och det är spelet att han älskar – att vinna är sekundärt. Han är mycket omtyckt bland folket då han äger … Läs mer →
- Darrian Everni Victorinas
En prior som fått makten över klosterstaden Athor långt upp i de östra bergen, men efter att han gift sig med provinshärskarinnan Atina Vestoris har han också etablerat sin makt i nordliga provinsen Sardan. Atina är i sorg över sin … Läs mer →
- Tooma Petri
En ambitiös och driven utredare med sikte på teamledarskapet. Bakgrund från Ryssland. Förlorade sin dotter i ett slumpmässigt våldsbrott för ett tag sedan, vilket har knäckt Tooma och gjort honom till en bruten skugga av sitt forna jag. Karaktärsdrag Övertygad: … Läs mer →
- Tito Caglieri
Tito är färsk från Interpol-akademin, en småfanatisk idealist som tror på Förenta Nationernas mål, som tror på världsfred och att det alltid går att nå sanningen, alltid går att sätta dit den skyldige. Karaktärsdrag Riskbenägen: Nyfiken Kärleksfull: Passionerad Påtaglig rädsla … Läs mer →
- Dr. Nick
Nick är en framstående psykolog, specialiserad på att skilja på AI och Biologisk Intelligens, som degraderades till Interpol, London efter ett kraftigt misslyckande. Det är oklart vad han gjorde för att degraderas, men han har redan satts under lokal MetPol-utredning … Läs mer →
- Inspector Pike
Inspector Pike tillhör egentligen den lokala MetPol-styrkan men är på halv-permanent basis inbäddad i Interpolteamet. Syftet är att vara local liaison för utredningar. Problemet är att Pike inte bara är försupen utan också flera gånger tagit mutor för att hantera … Läs mer →
- Azita
Digital intrångstekniker för Interpol, d.v.s. hacker. Känner sig inte helt hemma i teamet, men spenderar gärna sin tid med vännerna efter jobbet. Svaghet: Män i uniform Lindrig klaustrofobi Mardrömmar Relationer Rain, ex, hon, attraherad, hacker
- Alan Ajav
Alan Ajav är den karismatiske ledaren över klan Kutlug, av Drakens stam och numera även Storkhagan av slätterna. I sitt ansikte bär han ett konstigt cirkelformat ärr som tycks ge ifrån sig ett lätt glödande sken och det sägs att … Läs mer →
- Nomarian
En uråldrig alvkvinna som tillfångatogs av den legendariske raunakhaganen Tarbatai (den äldre) för tusentals år sedan. När Tarbatai begravde sig själv levande i en grotta tog han med sig Nomarian som enda sällskap. Men varken Tarbatai eller Nomarian kunde dö, och i … Läs mer →
- Roke
Pajon Roke Född före khagan Auldurs tillträdande (tio år innan?) Takils pajonlärling sedan många år tillbaka, då ihanan vägrat dö. Enastående förmåga att hitta i andevärlden sedan han offrat sitt öga till den. Står så att säga alltid med ena benet i … Läs mer →
- Tarog
Född under khaganens fjärde år, son till slaktaren Ödek. Offrade sin enda kärlek och blivande fru Mira för att rädda Gal, son av Yurgan. Har sedan denna ödesdigra händelse blivit tystlåten och bister men även en fenomenal krigare som helt och hållet saknar … Läs mer →
- Sagan
Sagan Jehanir Illhiva ätt Cartika Thalaskisk medborgare som är utsänd av uppsatta personer i det stolta riket för att finna den nya Tabatai som setts i magiska syner och järtecken. Målet är att skapa en allians med den nya Tarbatai … Läs mer →
- Batuk
Fåordig jägare från öster och edsvuren livvakt till Gals ätt; har ett nära band till Vind Född under khaganens nionde år i klan Od. Var vid 10 års ålder den bäst lämpade krigaren och skickades därför iväg till klan Takil enligt en urgammal … Läs mer →
- Nevas
Till synes oansenlig yngsta broder till Gal, blev drakryttare efter att ha försökt mörda sin fader. Nevas son av Yurgan Född under khaganens 13:e år. Blev ivägskickad till Taug efter ett misslyckat mordförsök på fadern våren efter sin 10:de vinter. Har haft … Läs mer →
- Melek
Äldre broder till Gal, en krympling i Gals skugga, men slugare än de flesta Melek son av Yurgan Född under khaganens tionde år som khan Yurgans äldsta son. Påbörjade mandomsriten på våren efter sin 13:e vinter men blev allvarligt skadad i vänstra … Läs mer →
- Tarbatai
Enligt järtecknena den pånyttfödde Tarbatai, framtida härskare över de enade raunerna Tarbatai (före detta Gal son av Yurgan) Född med namnet Gal under khaganens tolfte år. Mellansonen av khan Yurgans blod. En självsäker, passionerad och stolt yngling som har något … Läs mer →
- Sgt. Jones
Gruppens medic, som är helt färsk från akademin. Idealist. Bristen på medics är mycket stor och alla med utbildning behövs vid fronten. Har aldrig varit i verklig strid, bara simulerad. Kommer från överklassen Lärd, diskuterar gärna filosofi, etc Vet vad … Läs mer →
- Pvt. Sasha
Alexander ”Sasha” Segeda Född på Chau Sara och uppväxt i den slummigaste slummen. Tillhör flera generationer av chausarier och talar den lokala dialekten. Var med i gäng och senare involverad i mer eller mindre organiserad brottslighet. Har alltid tyckt illa … Läs mer →
- Lt. Z-D334 ‘Prime’
Prime är en ghost som följer med gruppen som särskild operativ. Hon har som uppgift att rekognosera och lönnmörda vid behov. Hon har också särskilda order om att till varje pris uppfylla uppdraget – om det så innebär att ha … Läs mer →
- Cpt. Dekker
Veteran och dekorerad officer som länge har stridigt mot Korhals söner på Korhal IV. Han deltog en dryg månad i stridigheterna mot zergs innan han kallades upp till omloppsbana och är således den med högst erfarenhet av zergs. Dekker är … Läs mer →
- James Cry
Doktor James Cry James föddes till världen på asteroiden Victoria, Imperials stolthet och nav i deras imperium. Hans familj val välbärgad med kontakter inom den stora klanen MacGuire. Hans mycket auktoritära moder var klanskvinna och befälhavare med mördande blick och … Läs mer →
- Jacques Pascal
Kommissarie Baron Jacques Pascal Från välbärgad familj på Venus, läste polishögskola, sedan ett par års militärtjänst, ganska otrevliga förhållanden. Gick vidare till att bli magistrat (bödel) inom Bauhaus rättssystem, avancerade. Räddade livet på en högadlig, adlades till baron och förflyttades … Läs mer →
- Ian Black
Uppväxt på Luna i en journalistfamilj från Capitol, inledde en journalistkarriär men kom på oklara vägar in i polisväsendet. Inledde i trafikdepartement, kom sedan in i internutredningen. Uppenbarligen fruktad, skicklig förhörsexpert. Nyligen flyttad till Kartellen under oklara förhållanden, sannolikt utmanövrerad … Läs mer →
- Emanuelle
Flickan Emanuelle, dotter till en av Lunas kloakkungar, som sedan hon var nyfödd uppfostrats till att ”ta över världen”. Beter sig mystiskt och vet mer än hon borde. I själva verket är hon fylld av cyberteknologiska implantat men då hon … Läs mer →
- Donovan T. Kane
Vicekonstapel Donovan T. Kane, uppväxt i familjen Kane, en känd Kartellsläkt med goda förbindelser och tillgångar. Klassetta med högsta betyg i alla kategorier, antas ha fotografiskt minne. Juristutbildning, har arbetat med Kartellens säkerhetsstyrkor och senast på lägre befattningar inom Kartellens … Läs mer →
- Angus McKenzie
Angus McKenzie från Imperial-korporationen är en väderbiten kommissarie med en stark hederskänsla. Han håller på traditionerna men besväras av att han trots sin ålder ännu inte hittat en fru att bilda familj med.
- Valoise de Saint-Pol
Fänrik Valoise Emeline de Saint-Pol, Dr. Alias: Natalie Anaïs Couvergne, Horizon Instr. tekniskt förhör, fältmedicin Anst# 1989713 DNA: 48902-19536-39726-04857 Retina: 74880-48163 Fˆdd: 2027-12-09, Grenoble, Frankrike, EF 171 cm / 65 kg Ögon: Brun Hår: Svart, mörkblont Sexuell läggning: Heterosexuell Civilstånd: … Läs mer →
- Rashid al-Zahir
Fänrik Rashid al-Zahir Alias: Rampage, RaMP Instr. data- och elteknik, dataintrång, info. sökning DNA: 09464-73603-73108-86760 Retina: 98337-08887 Född: 2033-08-28, Barcelona, Katalonien, EF 179 cm / 75 kg Sexuell läggning: Heterosexuell Civilstånd: Singel, aldrig gift IQ: 160 / EQ: 75 Kon … Läs mer →
- Milos Dragovič
Kapten Milos Dragovič (Hajen) Stridsexpert, maritim strid DNA: 50238-71278-97913-93158 Retina: 92969-84591 Född: 2028-03-06, Třebίc, Tjeckien, EF ———————- Slut på fil vid gällande accessnivå
- Ho Tchae Xjing
Fänrik Ho Tchae Xjing, ♂ Alias: Buddha, Wang Instruktör i intrång, närstrid, sprängämnen DNA: 53215-15800-22041-50112 Retina: 50183-06097 Född: 2025-04-12, Shanghai, Kina 160 cm / 65 kg Ögon: Brun, ljusbrun Hår: Svart Sexuell läggning: Heterosexuell CivilstÂnd: Singel, aldrig gift Religion: Buddhist … Läs mer →
- Elias Comino
Fänrik Elias Comino (Elco) ♂ Social expert DNA: 15917-74198-48936-40274 Retina: 75123-51798 Född: 2030-03-05, Patras, Grekland, EF 176 cm / 79 kg Ögon: Brun, blå, grön, etc Hårfärg: Mörkblond, ljusblond, brun, svart, etc. Sexuell läggning: Hetero Civilstånd: Singel, ej tidigare gift … Läs mer →
- Antjie de Vries
Utdrag ur EuroSec UbiqDB. Objekt: ”Antije de Vries” ————————————————— Major Antjie de Vries (Major de Vries) Operationsbefäl, fordonsexpert, överlevnadsexpert Anställnings#: 3736-5913 DNA: 90195-94826-09675-63953 Retina: 03450-24956 2025-08-12 Weert, Flandern, EF 171 cm / 67 kg IQ: 127 / EQ: 102 Kondition … Läs mer →
- Zenos
Det här är en klok man som har gått i lära hos mig. Han har inför mig erkänt sina synder, lämnat sitt gamla liv bakom sig och är nu redo att svära klosterlöftena i vår ordern. Han är kunnig inom … Läs mer →
- Neres Vimargon
Neres föddes år 1484 (2938 e.D) i baroniet Fene, i grevskapet Tresna, hemmahörande i hertigdömet Negaidh på sydöstra Danbréann. Neres fader Melkor är en yngre broder till den kände baron Yftar Vimargon av Fene. Melkor är en riddare, precis som … Läs mer →
- Leon Tempelriddare
Leon Tempelriddare är 27 år gammal, född 2940 e.D. Namnet Leon betyder ”fri”. Tillnamnet ”Tempelriddaren” har han fått det senaste året, sedan han återvänt till klostret Tyramos av St Argoras orden som en fullärd tempelriddare. Som tempelriddare räknas Leon som … Läs mer →
- Cadius Ulixes
Prior Cadius Ulixes, den näst högste på klostret Tyramos, ansvarar för ekonomin och för det musikaliska. En bestämd man av god börd, som anser att det finns rätt sätt och fel sätt att göra saker på. När plikterna kallar brukar … Läs mer →
- Ardax
En ung ebhronitisk krigarmagiker med mycket stor potential. Hans fader, en framstående magiker i Kabalaorden, har dock aldrig sagt ett vänligt ord till Ardax och alltid sökt bättre och bättre prestationer. Ardax är tämligen fåordig och direkt. Till strid använder … Läs mer →
- Andros
Novis Andros föddes som tredje sonen till Emanus Ulixes, exaktor (fogde) till yrket i den lilla staden Paros sydost om Jarum. Trots att familjen inte var särskilt rik och eller hade en särdeles god exaktorsbefattning höll man sig för mer … Läs mer →
- Trista Cara-Muszynski
En framgångsrik och självständig advokat med familj utanför Chicago, som dock börjat tröttna på det inrutade livet och gärna tar chansen när hon erbjuds komma in till Cara-släktens Wave Hotel. Födelsedatum: 281218 Nationalitet: Unionen/New America Vikt: 63 kg Längd: 171 … Läs mer →
- Maurice Sypher
Något år yngre än Christopher Cara. Var under barndomen i Miami nära vän med Chris. Kom tidigt in på lite mer ljusskygg och våldsam verksamhet (gäng, etc?) till skillnad från Chris. Då de blev förälskade i samma kvinna blev det … Läs mer →
- Felix Kuan
Asiat i 25-årsåldern. Känner mycket väl till Miamis fram- och baksida. Är beroende av flera droger och är väldigt partykåt och allmänt svårkontrollerad. Bisexuell. Stora skulder vilket leder till att han utpressas. Har dejtat Alysha till och från och det … Läs mer →
- Christopher Cara
Kusin till förre Wave Hotel-chefen Shane, har dock gjort en lyckosam karriär i Strasbourg. Karriären havererade dock nyligen så han hade inget egentligt val annat än att ta över hotellverksamheten när chansen erbjöds av hans moder. Ogillad av den ”egentliga” … Läs mer →
- Khalil al-Djahiz
Khalil abu Alex-Bassam al-Djahiz Kirgizisk arab som gjort en fantastisk livsresa från ödemarken till vaktmästare på GenCorp till säkerhetsvakt till Horisonte-mafioso. Kön: man Nationalitet: Kirgisier Uppväxtmiljö: Ödemarken – centralasiatiska bergsmassiven Social ställning: ”underklass” – klansamhälle Fördelar: Smärtresistent (-Ob2T6 smärtslag) – … Läs mer →
- Dillon Mauras
Dillon Mauras Genmanipulerad och framgångsrik kirurg och f.d. militär, som dock suttit i fängelse, knarkar och skaffat sig dåligt sällskap. Växte upp i företagsdistriktet., överklassen, genmanipulerades för att ta bort svagheter. Fördelar: Född bilförare, frisk (motståndskraftig mot sjukdomar) Nackdelar: Färgblind, … Läs mer →
- Nicholas Fehlman
Nicholas Fehlman a.k.a. Nick Före detta polis, nu mer eller mindre framgångsrik inbrottstjuv. En elektronisk expert med men lätt mentalt instabil. Fördelar: Flyfotad: ökad förflyttning Elektronikgeni: Lättlärd i elektronik. Nackdelar: Stort födelsemärke på vänster underarm Topofobi: rädsla för att framträda … Läs mer →
- Noel
Namn: Noel Anderson Alias: ”Lecter”Nationalitet: Amerikan (New England) Födelsedatum: 3/7 2027 Uppväxtmiljö: Förorten Social Ställning: Medelklass Fördelar Sinne för värdering (Värdering lättlärd) Bra hörsel (HÖR +2) Nackdelar Stridspanik (TO halveras) Stressbenägen (+1 psykoskryss) Uppväxt i medelklassen: 0-18 Pengar: 1300 euro … Läs mer →
- Vasilij Vladislavovich Gerasimov
Vasilij Vladislavovich Gerasimov Växte upp i storstadsslummen, underklassen
- Mitch Turner
Privatdeckare, småfet, smårasistisk. Äger en Chihaua vid namn Robert E. Lee aka “Dixie” och tänder på S/M. Personlighet Kraftiga humörsvängningar Kamratlig Cynisk Självcentrerad Fördomsfull Sarkastisk Blivit allt latare Uppriktig Rasism: Lärdes i barndomen att tycka illa om alla icke-vita, men … Läs mer →
- Harazmel
Tzorza Harazmel iz Mzian iz ret Ciremelo Utseende Kropp Harazmel är en en ganska kraftig och inte allt för lång man som uppnått den respektabla åldern av fyrtiosex år. Han har med åren lagt på sig en hel del extra … Läs mer →
- Zhaza
Zhaza av husfurst Dalarions familj från Szaracon Tamatz. Cirefalisk kvinna, född på Caserion men bosatt i Melorion, nära huvudstaden Ciremelo. Ung och hetlevrad. Tänker inte alltid innan hon handlar. Stark personlighet. Ingen respekt för överheter. Livvakt till Vanetzicon. Lärt sig slåss … Läs mer →
- Vanetzicon
Expeditionens expert på handel, främmande kultur och kontakter världen över är Vanetzicon. I sin ungdom reste han världen över, och blev snart en handelsresande. Efter att ha gjort sig ett namn kopplades han till handelshuset Temiranz och fick så småningom … Läs mer →
- Tzilan
En något åldrad och krum mästerkirurg som länge haft ett mycket aktivt ord i den akademiska debatten kring den cirefaliska rasens överlägsenhet. Han är en stark förespråkare av de biologiska skillnaderna mellan cirefalier och andra och anser att den biologiska … Läs mer →
- Nerzelan
Nerzelan av husfurst Durzmal från Zhirim Mian Föddes på dagen Charz, avtagande vecka i Cirzazi. (3:e dagen, 2:a veckan, 1:a månaden). Nerzelans har en äldre syster, Canaza, som är 36 år, och två yngre syskon, systern Zhra (28 år) och … Läs mer →
- Lezhari
Ansvarig för säkerheten på expeditionen. Agerar livvakt för främst Harazmel. För befäl över gardet vid behov, även om gardet har egna befäl. Håller sig vanligtvis i bakgrunden, men tar gärna kommandot i frågor som rör hans område, det vill säga … Läs mer →
- Bzernon
Bzernon av husfurst Mafalz familj från Casemian Ursprungligen caserisk diplomat från Gordrion. Har verkat i de flesta länder i Mundana, dock med tonvikt på västerlanden. Är en erkänt skicklig diplomat med inriktning mot handel. Har verkat som ambassadör för Melorion, för … Läs mer →
- Tiamel II Renovel
Riddar Tiamel II av ätten Renovel tillika Nantiens förkämpe Barndom Tiamel den andre av ätten [[Renovel]] föddes nytändande veckan i Maj, dagen Veni år 1480 (20/5), med andra ord 3:e dagen efter St Ereto. Han växte upp på grevskapet Nantiens … Läs mer →
- Harn
Tiamels unge och ofta fumlige väpnare. Var tidigare en mycket ung och skicklig spejare från armén. Harn fick denna chansen då greve Burwell var skyldig en gentjänst till en lokal kapten, samtidigt som Renovel behövde en kontakt inom armén. Harn skulle läras … Läs mer →
- Taldar Arlech
Jag, Taldar Arlech, föddes Goedi den 5:e Maj under Fullmåne, året 1479 S.T. som det sjunde barnet till baron Sober Arlech av Skenetrip och baronessan Darina Clammath. Av mina sex äldre syskon så var en av dem långt äldre än … Läs mer →
- Imaculadius av Berne
Imaculadius av Berne, en intrigant ädling, beväpnad endast med prydnadsvärja och utsirad pilbåge med koger.
- Alverna på Luberos
Statister Eremiten Meanora (Fredriks alter ego) Meanora är en mycket gammal alvisk kvinna som för länge sedan drog sig undan från samhället efter någon form av tvist som ingen längre minns. Inte heller Meanora säger sig längre minnas vad det … Läs mer →
- Ebhroniterna på Luberos
Statister Kapten Zviadi (Niklas alter ego) Gatsivar Zviadi Sifytolor, man, kring 30 år, av hus Sifytol (Krigarorden) Zviadi är vaktkapten i kolonin och har varit det sedan han anlände för nästan två år sedan. Zviadi kom med utmärkta kvalifikationer från … Läs mer →
- Personer i Daval
Aborat Ignitius Donato Innocente
“Daak kommer inte tillåta dig att göra det, tro mig” Mycket intrigerande, politiskt slug Tillsatt 2958, har utlyst korståg mot Samorismen Påstås ha låtit sin föregångare ätas till döds av råttor Det ryktas att han aldrig … Läs mer →
- Statister på Chau Sara
Cpl Jim Raynor: Erfaren skyttesoldat, mycket pålitlig, får gruppen att gå runt, känner flera sedan innan. Från Mar Sara. PFC Fire Bob: En firebat med tydliga symptom av antingen tidigare strider eller neural resocialization. Pvt Diamond: Kvinnlig skyttesoldat. Gillar att … Läs mer →
- Pivsens tillvaro
Livet som pivs (street kids) är förstås hårt. Även om São Paulos befolkning domineras av fattiga och flyktingar så finns det öar av absolut och total lyx. Det handlar om att smörja de europeiska företagsledarna, politikerna och militärerna – eftersom … Läs mer →
- Fakta om Jargien
Kampanjen skrevs med förhandsmanus från Jargien-modulen, så här vill vi inte gå in i någon större detalj med hänsyn till författaren och er som vill spara överraskningen till senare. Jargien är dock det största kejsardömet i Mundana (ej största riket), … Läs mer →
- Jargiska dekadenser
De rikas dekadensern Glutharianer: Att äta massiva mängder mat blandat med sexorgier. Den värre avarten har blivit att äta människa, endast i form av exklusivt tillagade mindre rätter. Oklart om köttet verkligen är mänskligt, men det ryktas ha serverats både … Läs mer →
- Kronologi
2900 e.D. Kejsar Jargus gör ett utspel gentemot Drunok där han kräver att få överhöghet över vad han kallar ”Östmaulio” – Drunoks västra delar. Kungen i Drunok väljer dock att ignorera detta hot. 2905 e.D. Felix Agrippa Quintillis föds. 2910 … Läs mer →
- Davali Avisa
Davali Avisa är ett av många veckoliga eller månatliga nyhetsblad som säljs på gatorna. De gottar sig lika mycket i krig och sjukdom som skvaller och reklam för lokala handelsmän.
- Ätter i Jargien
Arcadis: Stark militärätt med bas i nordvästra Jargien, stödjer de gröna. Botaneiates: Central, gammal släkt med stark bas i Daval, i konflikt med kejsarsläkten. Donato: Kyrkoätt med politiskt kunnande, stödjer de gula. Ducas: Fredlig damarisk ätt, mycket rik och ganska … Läs mer →
- Titlar i Jargien
Dessa titlar fanns att välja bland eller inspireras av inför valet av karaktärer till Jargus är Död. Högre maktpositioner inom Jargien Princep (provinshärskare) Guvernör (koloni eller distriktshärskare) Lagråd (medlem i lagrådet, stiftar kejsardömets lagar) Faktorator (medlem i verkställande råd, kejsarens utvalde) … Läs mer →
- Companiea Comercions Abundantis
Huvudsysslor Frakt av passagerare Frakt av varor inom Jargien Postförmedling CCA lever i princip uteslutande på den livliga handeln inom Jargien. Handelshuset köper upp varor av fasta leverantörer i första hand (ofta handelshus med omfattande utrikeshandel eller stora jordägare) och … Läs mer →
- Ätten Fortunatis
Ätten Fortunatis Ätten Fortunatis är en mycket gammal ätt som kan härledas till ett par hundra år före Daak. Ursprungligen har ätten sitt fäste i nordvästra Jargien i det jordbrukssamhälle som växte fram där. Man är fortfarande en stor jordägare … Läs mer →
- Örter på slätten
ÖRTER PÅ STORA SLÄTTERNA Mestadels taget från Eons grundbok, men med några egna tillägg. Ryttarblad (Alvmynta): Hedar Ob2t6. Krydda, även uppiggande: -Ob1T6 utmattning. Slagruna (Amilith): Tundra Ob5T6. Grå lav, kokas och förtärs. Höjer smärttröskeln, bra för bärsärkar och stora kämpar. … Läs mer →
- Raunisk kultur
Det är viktigt att tänka på att rauner (och många andra folk inom Mundana) har skiljda sätt att tänka, resonera och bete sig än moderna människor. Det är förstås självklart, men inte alltid lät att göra rent konkret. Här följer … Läs mer →
- Legenden om Tarbatai
Enligt legenden var Tarbatai mannen som för första gången enade de rauniska folken. Detta var tio tusen år sedan. Han ledde dem i ett härtåg ut mot världen, och för en stund såg det ut som att hela den kända … Läs mer →
- Klan Yisun
Styrs officiellt av den veke khagan Vankor, men de flesta är ense om att ett ”råd av kvinnor” styr Yisun. Klanen har en större andel kvinnor, som dessutom är mycket eftertraktade bland andra stammar och klaner. Även om Klan Yisun … Läs mer →
- Gryningens hord
Gryningens hord är en liten och utspridd hord vars enda kontakt med omvärlden är sporadiska kontakter med Alarinn (fientliga) och klan Od (vänliga). Även viss långväga handel med Ebhron. Dess historia är mycket otydlig och uppenbarligen visste ingen annan än klan Od om att … Läs mer →
- Eviga vindens hord
(Notera att beskrivningen här nedan skiljer sig något från den officiella i Eon, särskilt då khaganen Uriangkathai flyttats till en annan hord) Fiender: Vargens stam Vänner: Klan Yisun, Frostens hord Khagan: Auldur Stenkind av klan Tjakars Tid: Khaganens 32:e år Klan Takil (fem tusen ryttare), … Läs mer →
- De stora slätterna
De stora slätterna är enorma, de sträcker sig tvärs över det kända Mundana, från Kamorviken till toppen av Ebhron och Méaslätten. Traditionellt delas de dock upp i en väst- och en östsida. Västsidan sträcker sig från Kamor till Monolitberget, och därefter … Läs mer →
- Statister
Storkhagan Uriangkathai av Vredens hord: En fruktad och grym storkhagan som aspirerar på att gå i Tarbatai (den äldre)s fotspår – att ena alla horder och tåga söderut. Uriangkathai gillar symbolik och överflöd, och ser till att alltid ha de bästa krigarna, … Läs mer →
- Utpost 782XJG
Utposten ligger långt ute i ödemarken. Enda vägen dit är en grusväg som går längs med pipelinen som förbinder utpostens gasverk med kolonin Ebergrad, 1500 km bort. Utposten är placerad bredvid ett enormt tjärträsk. Den underjordiska aktiviteten är väldigt hög … Läs mer →
- Starcraftvärlden
Spelvärlden kommer inte att beskrivas i detalj här. Detta dels för att man redan kan läsa om spelvärlden på Wikipedia, i manualen till Starcraft-spelet samt på diverse fansiter och dels för att de exakta detaljerna i spelvärlden inte är särskilt … Läs mer →
- ONN Nyheter
ONNs lokalkontor producerar dagliga screamsheets med det senaste som hänt i Miami, vilket även fungerade som denna kampanjens krönika:
- Personer i Miami
The Pilote Född Chris Lange på 30-talet. “Platschef” för gänget Los Cyberios i Twin Lake Canal Park i South Miami. Ovanför honom finns ett par ”senior lieutenants” med Tul Rask i spetsen. The Pilote är välbyggd, men det mest iögonfallande … Läs mer →
- Miami Vice plot
I Miami funderade nyligen det stora bygg- och fastighetsföretaget Polaris Construction & Estates, dotterbolag till White Marble, på ett problem. Genom förvärv av ett par gamla fastighetsbolag kom de att äga betydande delar av den ökända stadsdelen Allapattah. Stadsdelen är … Läs mer →
- 2969 Brev från Darrian
Daval 20/2 – 2969 Mina bästa och äldsta vänner och förtrogna, Inledningsvis vill jag tack er alla för era lyckönskningar och presenter vid min fyrtionde födelsedag. Festen var ett gott tillfälle att minns svunna tider och samtidigt blicka framåt. Jag … Läs mer →
- 2968 Brev från Marius till Valthian
Kära Broder Valthian, jag tackar vänligast för din hjälp när det gäller min näst äldste son Flavius önskan att få genomföra en grundläggande militärtjänstgöring. Hans två år inom kejsardömets legioner, och dessutom den ökända ’Corer Fexiores’, har gjort honom gott. … Läs mer →
- 2968 Brev från Jarim
Kära Valthian, Marius, Felix, Jag har inte skrivit till er på länge och vi har inte träffats på ännu längre. Mitt ärende är dessvärre inte endast för vänskap och glada historier. Ni har säkerligen mottagit Antonius brev rörande den nye … Läs mer →
- 2968 Brev från Antonius till alla
Kära Bröder, Det Blå sällskapet leder vidare! In Bla no Vida! Vi välkomnar era framgångar i livet! Jag skriver dock till er för allvars skull. Vårt kejsardöme, vår moder, är lika sjuk, om inte sjukare, än förr. Förbannelsen Jargus vilar … Läs mer →
- 2967 Brev från Darrian till Felix
9/10 – 2967 Kamrat Felix, Jag tackar för din inbjudan till gladiatorfesten men jag måste tyvärr avstå då min kära, ödmjuka hustru mår mycket dåligt. Som du kanske har hört blev hennes fader överfallen och nesligt mördad av vildsinta tirakbestar. … Läs mer →
- 2965 Felix tredje brev
Kära Marius, Det sörjer mig att du missade min födelsedagsfest då det inte är var dag man fyller 60. Men för att du inte helt skall gå miste om detaljerna, och kanske ångra dig lite i efterhand, så skall jag … Läs mer →
- 2965 Brev från Marius till Felix
2965 e.D. Kära Felix, Jag hoppas allt är väl med dig! Jag har precis återvänt från min senaste tur till den boplats jag anlagt bortom det blå havet. Jag har nu slutligt namngivit platsen ”Maritus”. Jag hade ursprungligen tänkt att … Läs mer →
- 2964 Brev från Valthian till Marius
Högt ärade vän och medsvurne! Det gläder mig oerhört att höra att du fått tillstånd att starta en koloni på ön Maritus, jag kan tänka mig att det finns stora tillgångar där som legat outnyttjade allt för länge, eller ännu … Läs mer →
- 2960 Antonius brev till alla
2960 e.D. Kära Bröder, Jag skall fatta mig kort. Det är ännu inte utropat, men när ni får mitt brev så har jag utnämnts till Jargus nye consilator! Detta är en framgång utan motstycke för Blå sällskapet. Aldrig har vi … Läs mer →
- 2957 Brev från Valthian till Darrian
Käre D, Du kanske minns hur jag under vår studietid i St Yrgams ofta hävdade att vi kanske inte behöver avsätta Jargus för att få igenom en återgång till forna tiders storslagna kejsardöme. Det kanske äntligen har hänt, helt utan … Läs mer →
- 2957 Brev från Darrian till Valthian
2957 e.D. V! Det glädjer mig oerhört att se ditt brev och att Daak håller sin skyddande hand över dig och ditt manskap. Även om jag stödjer ert uppdrag under Honom så är jag oroad över den blodspillan som väntas. … Läs mer →
- 2954 Brev från Antonius
Kära Bröder, Min sorg och saknad är stor. Vår tid tillsammans på St Yrgams har varit en dröm. En dröm som fostrat oss att gå starka ut i livet och leva i framgång – för Jargien behöver oss. Men nu … Läs mer →
- 2951 Brev från Lukas till Blå sällskapet
Mina vänner, Jag kommer snart tillbaka till Erat. Jag längtar så. Jag vill gärna vara med på er festlighet nästa månad. Ni verkar ha glömt att fråga mig om den tidigare. En fråga till Felix: vill du ha tillbaka boken … Läs mer →
- 2947 Felix andra brev
Kära vän, Jag ber om ursäkt att jag inte har svarat på dina brev på länge. Mycket har tagit upp min tid. Sedan Titas tragiska bortgång, hon blev ju inte mer än 29 år, så har jag inte haft orken … Läs mer →
- 2933 Felix första brev
Kära Vän, Jag skriver till dig för att meddela att jag har både gift mig och skilt mig. Adriata, min förra fru som du säkerligen minns, blev helt okontrollerbar mot slutet. Hon betedde sig som en sur och bitter nucka … Läs mer →
- 2932 Brev från Valthians far till Felix
Högt ärade Felix, Jag har hört ryktas att din nya gladiatorarena snart står färdig att invigas. Jag har kommit över ett parti om fem tjog slavar som jag tror skulle passa utmärkt till invigningen, för er och folkets förnöjelse. Mitt … Läs mer →
- Krönika
Följande är en ungefärlig krönika över hur Ecos Favela spelades ut en vecka sommaren 2010 Dilemman Berättelsen inleds med de olika pivsens personliga dilemman. Lupe, sergeanten på uppåtgående, har nyligen inlett en relation med polisen Adriana - men hållit det hemligt för övriga. … Läs mer →
- Kronologi
2900 e.D. Kejsar Jargus gör ett utspel gentemot Drunok där han kräver att få överhöghet över vad han kallar ”Östmaulio” – Drunoks västra delar. Kungen i Drunok väljer dock att ignorera detta hot. 2905 e.D. Felix Agrippa Quintillis föds. 2910 … Läs mer →
- Davali Avisa
Davali Avisa är ett av många veckoliga eller månatliga nyhetsblad som säljs på gatorna. De gottar sig lika mycket i krig och sjukdom som skvaller och reklam för lokala handelsmän.
- Ormen
Det är en ljuvlig sommardag. Gal, nio vintrar och hans två vintrar äldre broder Melek är ute och leker en bit från boplatsen, under överinseende av pajon Roke. Pajonen ser plötsligt en mindre gräsorm i stenröset som barnen leker runt. … Läs mer →
- Den eviga vindens dal
En dag steg slaktarsonen Tarog, just 18 år fyllda, lyckligt inför khanen med sin blivande fru Mira. Han bad om tillåtelse att som seden lär rida med henne till den eviga vindens dal, för att där förrätta den korta ceremoni … Läs mer →
- När Batuk av Od anlände
Scen från barndomen: Det hade varit en torr sommar, bristen på vattnet höll fortfarande i sig in till hösten. Höstens första regndroppar hade ännu inte visat sig på de stora slätterna. Varje häst ur konvojen skapade stora dammoln som raunerna … Läs mer →
- Manbarhetsriten
Det var en vacker höstdag, med den första bitande vinden, som Melek, 13 vintrar fyllda, gick till sin far. Han sade: ”Far, jag vill göra manbarhetsriten”. Den bistre khanen tittade upp från partiet stenekrig med brodern Gal, och sade hårt: … Läs mer →
- Melek lämnar klanen
Melek var svårt skadad, med stora delar av låret avslitet från pantherans bett. Pajon Roke och ihana Utjana vårdade honom länge och Nevas ville hjälpa till så mycket han kunde. Gal var förtvivlad, men när han mötte sin fader sade … Läs mer →
- Tarog möter Melek
Under åren Melek varit borta har Gal vuxit upp till en ståtlig ung krigare. Från Taug hörs det att Nevas fått en flygande heavédrake präglad på sig. Det råder inte längre någon tvekan om vem Yurgans favorit är. Gal är … Läs mer →
- Jakten
Det var dags att bryta upp lägret och dra vidare. Marken hade förvandlats till en lerig sörja efter att guden Is grepp släppt. Under tystnad deltog bröderna Gal, Melek och Nevas i arbetet att packa ihop de stora tälten och … Läs mer →
- Ödestinget
Sommaren hade anlänt och tiden för årets ting närmade sig med stormsteg. Resan till tingstenarna var inte lång, men den brännande hettan som Himmel plågade slätterna med var svår att undvika. Stämningen bland Takils hird var svår. Akta hade tidigare … Läs mer →
- Källan
Tillsammans med Od-krigarna och Udes förs de alla i en lång ritt österut. De anländer så småningom till det närmsta man kan komma Ods huvudby – en halv-permanent tältby nära en kall och strid bäck från bergen i norr (namngedd på typiskt … Läs mer →
- Gryningens land
Ingen av männen var stolta över att de dödat de två Od-ryttarna bara för deras hästar. Men de förstod, som alla rauner, att det sällan fanns andra alternativ ute på stäppen. Pajon Roke var dock mest orolig, och han valde … Läs mer →
- Mot Tarbatais grav
Flera veckor gick och bröderna vilade upp sig hos Gryningens hord. Gal njöt av tiden och idkade mycket umgänge med Osini – de två tycktes nära en särskild attraktion. Inget tycks saknas Gryningens hord. När bröderna frågar får de svävande svar. … Läs mer →
- Tarbatais gryning
Bröderna återvände så småningom till Gryningens hord. De kände att tiden för revansch var inne. Gudarna var med dem. Och de var allierade med de renaste av rauner. Tarbatai var dock osäker på sina känslor. Hans minne av Noni av Ulagan hade … Läs mer →
- Intrigernas ting
Tarbatai har accepterats till den Eviga vinden, men han har också tvingats acceptera att inte ha någon formell makt. Takil har visserligen tagit honom tillbaka, men alla minns att Yurgan utnämnde unge Ködu som arvtagare, inte Gal. Få är beredda … Läs mer →
- Andarnas dal
När tinget var över hade Tarbatai inget annat val än att följa pajonernas råd. De behövde söka upp ”den vandrande pajonen” och få sitt öde utläst av denna. Om de fann denne skulle det vara tecken nog på att Tarbatai … Läs mer →
- Två khaganer och en storkhagan
Alla hade samlats i rådshallen i Sodoran – många hade inte fått plats och trängdes utanför portarna. Rådslaget gällde vad som skulle ske med Kutlug och hotet från väst – Uriangkathai. Den oerfarne och nytilsatte khagan Batuk av Od tycktes villrådig. Thalaskiske … Läs mer →
- Kampen med Vargen
Eviga vindens hord var äntligen slutligen enad under Tarbatai (men i tvingad allians med Uriangkathais Vredens hord), och Kutlug var försvunna och påstått utan allierade. Uriangkathai hade redan Kärlekens stam under sitt förfogande, och skulle under våren rida mot Caserion. Det var … Läs mer →
- Invasionen av Caserion
Intriger med cirefalierna, Yzmitzor, Melek? Förenar sig med Uriangkathai Träffar nye Tarog, i Uriangkathais tjänst Belägrar och anfaller staden Haraziz Krack
- Första brevet till Thalamur
Har efter en svår resa slutligen kommit fram till Eviga vindens hord och deras högsäte, Sodoran. Folket är betydligt mer misstänksamma än Vargens stam och beklagligen också mer smutsiga och illaluktande. Det som vägvisarna beskrev som en stad visade sig … Läs mer →
- Sjätte brevet till Thalamur
Just nu går allt väl. Dock är den raunländska politiken så pass stormig att den får våra egna diskussioner och intriger att verka harmlösa. Kaos präglar allt. Folk byter sida. Eder sluts. Eder bryts och när som helst kan någon … Läs mer →
- Tolfte brevet till Thalamur
Har nu återvänt till eviga vindens hord. Månaden i hemlandet har gjort mig gott och det var härligt att få vara bland civiliserat folk igen. Dock måste jag erkänna att jag saknat tiden på stäppen en aning. Att träffa Tarbatai … Läs mer →
- Andra brevet till Sagans syster
Min allra käraste syster. Så jag längtar efter att få se dig igen. Jag kan snart inte hålla räkning på hur många månader jag tillbringat i sällskap med detta avskyvärda folk. Jag längtar tillbaka till tiden då vi vandrade uppe … Läs mer →
- Fjärde brevet till Sagans syster
Min allra käraste syster Här kommer ännu ett brev från mig, långt uppe i norr bland det primitiva folket. Jag är ledsen att höra att ditt äktenskap inte blev av som planerat men antar att du är nöjd eftersom du … Läs mer →
- Sjunde brevet till Sagans syster
Syster, Jag återvänder hem. Inom en eller två veckors tid kommer vi att träffas. Tarbatai och hans anhang är splittrat för vinden och var de är på väg och vad de skall göra vet jag inte. De har dragit en … Läs mer →
- Yerlogkrönikorna
Här återfinns krönikor skrivna av olika spelare. Det kan vara spelrapporter, korta noveller eller dagboksinlägg, exempelvis. Kanske inte dagboksinlägg då, raunerna inte kan skriva. Krönikorna finns också på rollspel.nu. Säsong Ett Akt I – Barndomen Minnen från de tre bröderna Melek, … Läs mer →
- Yerlogmail
Under Yerlog-kampanjens gång fördes ett antal intressanta – och väldigt roliga – mailkonversationer. De flesta från Petter. Tag en titt! Petter Nallo Sat, Apr 7, 2007 at 7:00 AM to Martin Fröjd Hej… Kommit tillbaka från sama. Fylld med utomjordisk … Läs mer →
- Kapitel X – Faliernas flaggskepp
Amiral Tzeeman hade mer eller mindre låst in de som inte var skadade i mässhallen ombord på flagskeppet. Enligt falisk artighet och generositet som värd så bjöd han rikligt på mat och dryck även fast han inte närvarade under större … Läs mer →
- Kapitel V – Helveteshålet
Var massakern i Jen guds straff för munkarnas synder? För att de inte kommit längre i sitt uppdrag? Eller var det den Ondes verk, för att stärka de kätterska västlänningarna? När lamackan stävade ut mot havet fylldes bröderna av dylika … Läs mer →
- Kapitel IV – Åter på heligt uppdrag
Var massakern i Jen guds straff för munkarnas synder? För att de inte kommit längre i sitt uppdrag? Eller var det den Ondes verk, för att stärka de kätterska västlänningarna? När lamackan stävade ut mot havet fylldes bröderna av dylika … Läs mer →
- Kapitel III – Under nya herrar
Följande morgon satte den lilla karavanen av mot Alkharzan, Mûhads legendomsusade huvudstad. Köpmannen visade sig vara ganska vänlig och han hade ingenting emot att samspråka med slavarna lite då och då. Munkarna hade nu börjat ana oråd och försökte övertala … Läs mer →
- Kapitel II – Asköknen
Trötta och med bedrövade hjärtan vandrade munkarna nästan hela den dagen västerut. Varje rörelse eller tecken fick det att krypa i nacken på dem, för de visste om de var jagade och hur nära jägarna dolde sig. Att de skulle … Läs mer →
- Leons första skrift
”Välgång gå med den som utför det arbete han åtagit sig, ty han skall i sanning vara välsignad. En helig uppgift väl utförd är en välsignelse i Guds ögon.” Så talar Skriften, och så lyder Ordet. Ändå kan jag i … Läs mer →
- Kapitel I – Klostret Tyramos
Det kom sig så att en dag i den tidiga våren år 2968 efter Reningen att maskineriet som drev vindspelet på det lilla klostret Tyramos av Argoraorden, genom Guds försorg eller den Ondes verk, föll itu i en skrämmande explosion … Läs mer →
- Terz Cirza krönikor
2:e Mhalo: Harazmel, Vanetzicon och Tzilan samlas över en lätt middag för att diskutera tillvägagångssättet inför expeditionen. 3:e Mhalo: Alla samlas på morgonen vid hamnen och får se den ståtliga karacken. Efter att alla hälsat på varandra och fartyget välsignats i Cirzas … Läs mer →
- Harazmels dagbocksanteckningar
<Okänt datum> Vid kvällsmåltiden anlände ett bud till Vanezicon. Det visar sig vara ett brev från storprimas. Förstår ej varför budet sändes till Vanezicon. Det borde ju rätteligen ha sänts till mig. Vanezicon drar sig tillbaka. När han återvänder har … Läs mer →
- Harazmels första brev till storprimas
Högst ärade Ciremaliz, Jag, Tzorza Harazmel av husfurst Mzians familj från Ciremelo, har nu i enlighet med Ers Excellens vilja lett denna av Cirza välsignade expedition i nitton dagar. Under denna tid har stora händelser inträffat, vilka Jag härmed ämnar … Läs mer →
- Harazmels andra brev till storprimas
Högst ärade Ciremaliz, Jag, Tzorza Harazmel av husfurst Mzians familj från Ciremelo, skriver nu till Ers högst ärade Excellens ett andra brev för att redogöra vad som inträffat under expeditionens vidare resor. Somligt av det Jag ämnar berätta gör Jag … Läs mer →